GTA IV sukanka 10 metų

2008 m. balandžio 29 d., prieš 10 metų, žaidimų pasaulį sudrebino vienas geriausių GTA serijos ir aplamai veiksmo žaidimų. Ką naujo visgi Grand Theft Auto IV atnešė ir kaip jis išugdė mūsų skonį šių dienų atviro pasaulio žaidimams?


Viskas nuo pradžių

GTA IV oficialiai paskelbtas per 2006 m. E3 žaidimų parodą JAV, kurioje yra skelbiami naujų žaidimų pasirodymai ir pristatymai. Microsoft konferencijos metu, vienas kompanijos vadovų Peter Moore, atskleidė GTA IV egzistavimą gan įdomiu būdu – išsitatuiravęs žaidimo logotipą sau ant rankos! Šis momentas iki šių dienų yra laikomas vienu didžiausių siurprizų kalbant apie žaidimų paskelbimus.

Peter Moore pasauliui patvirtina GTA IV egzistavimą 2006 m. – twitter.com

Rockstar planavo žaidimą išleisti 2007 m. spalio 16 d., tačiau kaip ir buvo tikėtasi buvo nukeltas į kitus metus ir pasirodė 2008 m. balandžio 29 d. Xbox 360 bei PlayStation 3 konsolėms.

GTA IV kūrimas prasidėjo iš karto po GTA: San Andreas išleidimo 2004 m. ir tęsėsi iki pat 2008 m.


Žaidimo pasaulis apie kurį visi tik svajojo

Kaip žinoma, GTA IV pagrindinis miestas yra Liberty City įkvėptas Niurjorko. Rockstar viename savo interviu yra sakę, kad kiekvieno GTA serijos žaidimo kūrimo procesas prasideda nuo vietos kurioje vyks veiksmas – miesto. Niujorkas pasirinktas ne atsitiktinai. Rockstar komandos jis visuomet buvo mylimas ir „3D eros“ metu GTA III/Liberty City Stories veiksmas taip pat vyko Liberty City mieste. GTA IV pradeda naują erą, dar kitaip vadinamą „HD“ (angl. High Definition), nes tai pirmas GTA žaidimas ant 7 kartos konsolių su nauju grafikos varikliuku.

Buvo vykdomos ne vienos kelionės po Niujorką – fotografuojami rajonai, žymios vietos, eiliniai praeiviai, konsultuojamasi su gyventojais bei vietovių istorikais. Viskas buvo daroma tam, kad būtų sukurta kuo realistiškesnė bei įtikinamesnė atmosfera žaidime. Liberty City galbūt pagal dydį ir yra mažesnis už senesnius GTA serijos pirmtakus, tačiau Rockstar teigimu, jų tikslas buvo nepalikti nei vienos tuščios vietos žemėlapyje. Kokybė ir detalumas buvo prioritetas palyginus su GTA: San Andreas milžiniškomis tuščiomis dykumomis bei miškais.

GTA IV Liberty City miestas iki šiol laikomas geriausia modernaus Niujorko atvaizdavimu žaidimuose.

GTA žaidimai visuomet buvo moderniosios JAV šalies satyra. Išjuokiama kaip žmonės iš gero gyvenimo svajonių šalyje gali taip lengvai prarasti paprastus moralės ir doros standartus. Kiekvienas GTA žaidimas yra kaip didžiulis komentaras iš kūrėjų apie apie to laiko visuomenės būseną. Liberty City buvo ne išimtis ir kadangi žaidimo veiksmas vyko 2008 m., buvo pašiepiami tokie dalykai kaip žmonių paranoiška terorizmo baimė, smegenis bukinančios realybės šou televizijos programos, perdėtas seksualumo vaizdavimas, JAV žmonių antsvorio problemos, narkotikai, korupcija politikoje bei ekonominės krizės pradžia.

Tačiau Liberty City buvo ne vienintelė žaidimo žvaigždė…


Kerštas, pažadai ir amerikietiška svajonė

Taip kaip kiekvienam GTA žaidimui svarbu turėti gerą ir temai tinkantį miestą, svarbus ir pagrindinis istorijos veikėjas kurį valdysime. Rockstar ketvirtajai daliai parašė šiek tiek tamsesnę istoriją nei praeitoms. Per GTA IV valdome Niko Beliką (angl. Niko Bellic), buvusį karį, kilusį iš balkanų Serbijos.

Niko istorija prasideda dar jo gimtojoje Serbijoje. Kaip jis pats pasokoja, teko kovoti viename iš pilietinių balkanų karų. Jis buvo jaunas, kilęs iš kaimo kuriame augo visą gyvenimą. Beveik visi kaimo vaikinai buvo pašaukti į kariuomenę, įskaitant ir Niko. Karo metu jis prarado daugelį draugų, matė galybę baisybių, pavyzdžiui, kaip brutaliai karo zonoje elgiamasi su civiliais.

Kartą vienos operacijos metu jo būrys buvo užkluptas pasalos ir kone visi jo karo broliai buvo nužudyti. Iš visų išsigelbėjo tik trys žmonės, vienas iš jų – Niko. Be abejo, pasala buvo užsakyta ir kažkuris karys iš būrio už pinigus išdavė kitus. Niko žinojo, kad jis nėra tas žmogus, tad pasiryžo atkeršyti ir surasti kitus du, nes vienas iš jų – išdavikas. Niko karo metu prarado beveik viską – namus, sveiką protą, matė žūstant vaikystės draugus, jam nebeliko ką prarasti.

Vėliau Niko dirbo komerciniame laivyne, padėjo rusų mafijai kontrabandos būdu perplukdyti žmones iš rytų Europos į Italiją. Tačiau tai sėkmės išdaviko paieškose nedavė, nes vieno reiso metu kilo audra ir laivas nuskendo su plaukusiais žmonėmis. Laimei, Niko išgyveno. Deja, jis buvo apkaltintas rusų boso Rėjaus Bulgarino, kad yra skolingas pinigus už „krovinį“ – nuskendusius žmones. Niko buvo priverstas bėgti.

Jis žinojo, kad Europoje niekur nepasislėps, tad teko ieškoti kitų išeičių. Naršydamas kontaktus Niko netyčia užtiko senos nuoskaudos siūlo galą – 2 išdavikai iš karo laikų galimai dabar gyvena JAV, ne kur kitur, o Liberty City. Niko žinojo, kad ten gyvena ir jo pusbrolis Romanas su kuriuo kartu užaugo. Pradėjęs susirašinėti internetu Niko suprato, kad Romanas gan gerai įsikūrė. Turi savo verslą, prabangius apartamentus, pinigų, moterų ir t.t.

Ar bent jau taip Romanas rašė…

Niko paliko savo namus ir leidosi per Atlantą į amerikietiškos svajonės centrą – Liberty City, nuo kur ir prasideda Grand Theft Auto IV istorija.


Pagrindinio veikėjo DNR

Niko skyrėsi nuo daugelio praeitų GTA veikėjų vien dėl to, kad nusikaltimai ir pinigai jam nebuvo pagrindinis tikslas. Tai tik įrankis pasiekti kerštą, kurio laukė 20 metų. Sužalota psichika, prarastas gyvenimas, sąžinės graužatis dėl padarytų nusikaltimų – jis įsitikinęs, kad kerštas galimai suteiks šiek tiek ramybės ir bus dalis atpirkimo prieš jo tragiškai žuvusius draugus.

Ar tai tikrai vienintelė išeitis? GTA IV istoriją būtent ir gvildena šią temą. Vieno žmogaus kova su savimi.

Niko Belikas – ko gero realistiškiausias ir žmogiškiausias visų laikų GTA pagrindis veikėjas.


GTA IV – svarbus žingsnis visai serijai

Ši dalis padarė gan daug naujų ir drąsių sprendimų atviro pasaulio veiksmo žaidimuose. Nuo miesto detalumo, pripildytų žmonių bei automobilių gatvių, geros istorijos iki įspūdingo grafikos varikliuko ir atnaujintos fizikos sistemos, kuri pagerino priedangos, šaudymo ir transporto priemonių valdymą/žalą. GTA IV sukūrė naujus standartus, kuriuos matome šiandieniniuose atviro pasaulio žaidimuose ir serijos tęsiniuose.

Keletas faktų:

  • Vėliau taip pat išėjo 2 papildymai – The Lost and Damned ir The Ballad of Gay Tony. Abu buvo sujungti su pagrinde GTA IV istorija, kur buvo galima stebėti įvykius iš kitų veikėjų pusės.
  • Žaidimo kūrimo biudžetas siekė 100 mln. JAV dolerių. Tuomet tai buvo pats brangiausias žaidimas pasaulyje.
  • Visame pasaulyje yra parduota daugiau kaip 25 milijonai kopijų.
  • Nors GTA IV buvo išleistas tik ant Xbox 360 ir PlayStation 3 platformų, 2008 m. gruodžio 2 d. pasirodė ir ant AK.
  • Radijo stotims žaidime buvo parinkta ypač gera to meto ir senesnė muzika. Kiekviena daina Rockstar kainavo apie 5 tūkst. JAV doleriu licencijoms.
  • GTA IV metacritic.com puslapyje, kuris renka visų apžvalgų vidurkius, turi 98% vidurkį. Tai yra geriausias 2008 m. bei geriausias visų laikų žaidimas Xbox 360 ir PlayStation 3 kategorijose.

GrandTheftAuto.lt sveikina GTA IV fanus ir Rockstar Games su šiuo jubiliejumi bei paliekame Jus, skaitytojus, su šiuo kūrėjų video sąrašu, kurie prisidėjo prie šedevro kūrimo:


Šaltiniai: rockstargames.com/iv, youtube.com/gtaseriesvideos;

Parengė: GrandTheftAuto.lt